Den svenska bingons historia sträcker sig ända tillbaks till mitten av 1900-talet. Året var 1961 då det första svenska bingopartiet ägde rum efter att idrottsföreningen Gunnarstorps IF hade introducerat spelet i vårt land. I början spelade vi bingo i särskilda bingohallar och detta pågick i flera årtionden.
1969 introducerade Korpen Timrå en helt ny variant av bingon som kallades gåbingo. Som namnet antyder gick deltagarna omkring utomhus och promenerade medan de spelade bingo. Under sin promenad passerade de skyltar med bingonummer.
Förutom ett sätt för föreningen att tjäna pengar var syftet med denna bingovariant att uppmuntra invånarna till motion i friska luften. En annan slags bingo som förekom på den här tiden var bilbingon. Spelarna satt i sina parkerade bilar och tutade istället för att ropa när de fick bingo. Personalen gick då fram till vinnaren för att kontrollera bingobrickans siffror.
Den moderna bingon
Det var dock inte förrän under 1990-talet som spelet blev riktigt populärt. Idag finns det cirka 100 bingohallar i Sverige och ett otal inhemska och utländska bingosajter på nätet. Idag är det många som gärna vill testa bingo på nätet som blivit populärare än någonsin tidigare och har kommit för att stanna!
De svenska och finska nätbingomarknaderna
Sverige är ett relativt litet land med en förhållandevis stor nätbingomarknad på det globala planet. Den svenska bingomarknaden online uppskattades 2009 ha omsatt cirka en miljard kronor. Likt den brittiska bingomarknaden har den svenska marknaden en lång tradition av bingo och är mogen och tävlingsinriktad.
Såväl det statliga spelbolaget som privatägda bingosajter erbjuder spelarna bingo samt casinobonusar på nätet. Den finska marknaden för bingo online uppskattades 2009 uppgå till cirka 700 miljoner kronor vilket var en ökning på 5% jämfört med det föregående året.
Växande bingomarknader
De marknader som ses som lovande inför framtiden är bland annat Frankrike och Italien. Många av de marknader som är på uppgång har en anrik tradition med landbaserad bingo och det finns faktiskt några länder där den är nästan lika populär som den är i Storbritannien. I dessa länder hämmas nätbingon främst av lagstiftade inskränkningar, vilka står i vägen för bingons framfart.
Den spanska bingomarknaden
Den spanska bingomarknaden på nätet hade 2009 en omsättning på cirka 2,5 miljarder kronor. Jämfört med den brittiska marknaden är dock den spanska fortfarande i sin linda, vilket gör att den anses ha en enorm potential.
Anledningen till de positiva tongångarna är bland annat att Spanien historiskt sett har haft en väldigt stor marknad med traditionell bingo, med över 400 bingoklubbar i landet och en omsättning på ungefär 1,5 miljarder kronor per år. En stor skillnad mellan bingon i Spanien och de flesta andra länder är att en stor andel spanska män ägnar sig åt att spela bingo.